Jij-mop

Gesprekken lijken mij soms onbegrijpelijk. Als ik enthousiast vertel dat het nieuwe vegan-afhaalrestaurant goede reclame maakt voor je eigen bakje, bedoel ik een gesprek over ondernemerschap, plastic, promotie of wat ook. De reactie is bijna standaard: ‘dat mag bij mijn ‘Chinees’ ook maar ik doe het nooit’. Ik raak dan de kluts kwijt. Laatst had ik het ook bij een meubelfabriek. ‘Bent u bezig met circulair?’ Reactie eigenaar: ‘Ik zit niet graag op gebruikt spul, u?’ Ik werd stil van deze onkunde, juist bij een bedrijf met creatief vakmanschap hoog in het vaandel. Zo gaat het dus blijkbaar vaak. Je hoort wat, zet het in je archiefvakje ‘gehoord: niks voor mij’ en je leeft verder. Van huis uit kreeg ik Nieuwsgierigheid mee als levensmotto: waarom en hoe gebeurt wat. ‘Wat bedoelt u’ opent de weg van nieuwsgierigheid. Een gesprekje wordt dan voor beiden boeiender. Ik zal ’t je vragen. Jij?
Naar KNAR project

Actie kans

Niet vergeten: het is Hollandse pruimentijd.
Svp zonder plastic bakje.