Engelstalige namen voor Hollandse bedrijven: ik vind dat tamelijk irritant. Geef mij maar namen als ‘De koffiejongens’ of ‘Pieter Pot’ uit Rotterdam; deze namen tonen de kracht van het Hollands. Inderdaad, Pieter Pot (‘verpakkingsvrije boodschappen’) heeft ‘slechts’ NL-ambities. Mr Marvis (herenbroeken), Labfresh, New York Pizza, Vinted, Bagel & Beans, The Happy Soaps, Yumeko (beddengoed), VanMoof (fietsen), Auping (bedden), Ahrend (kantoor) etc. Door het ‘Engels’ verlies ik het beeld van Hollandse creativiteit. Had je ze herkend als bedrijven van Nederlandse ondernemers? Lijkt mij eigenlijk geen slimme marketing. Je kan ook kiezen voor speelsheid zoals Obur (QR code voor je ober; super!) en zelfs HEMA en Rutte (jenever) zijn boeiend: dit Hollands kan zo mee over de landsgrens. Dat is pas marketing. Steeds meer: de producten zijn gemaakt in de EU (met grondstoffen uit de EU?). Dat biedt kansen voor circulair. Prachtig. Daar moet het heen! Met een klein Hollands vlaggetje …?
Naar KNAR project
Actie kans
Na ‘Droge januari’: vul je voorraad aan met Europese wijn en bier, ook non alcoholisch kleurt en smaakt goed. Vind de kleine letters met het productieland, en wees kritisch: ik bedoel niet in Zaandam gebottelde Chili wijn…
Fit tip
Traplopen: til je bovenbenen op ipv je voeten; denk ‘omhoog’ en kijk naar tree op ooghoogte. Ga naar boven zonder trapleuning. Bron: naar ismakogie.