Doosleegte

In de winkelstraat botste ik bijna met een blonde Zalandodoos. Haar shopconcept leek op een soort blokkenspel waarbij de doos door de juiste winkeldeur moet. De gestresste blik, de haastdribbel, de hebberigheid – de doos vond haar weg. (Ik gebruik hier begrijpelijk liever ‘haar’ dan ‘zijn’.) Nederland is verslaafd aan shoppen, las ik. Nu is winkelen ook best gezellig. Ik geniet van alle creativiteit: mode, hifi, bonbons, spellen, boeken, meubels, banaanlunchbox … heerlijk om te zien wat een mens niet allemaal kan maken, en wat er aan ambachten zijn. Mijn sprintende Zalandodoos ontgaat dit: die compenseert haar lege-bestaan-gevoel met een klik voor weer een doos. De (Chinese) Lubabu-pop-box is de ultieme marketingvondst voor doosverslavers. Nog even en het gaat slechts om de doos. Leegte is immers zen. Leegte is jezelf vinden. Doosleegte is loslaten. Doosleegte brengt volle etalages. Zo kunnen we blijven shoppen. Klik hier voor Jouw Leegte-doos! (nog 2 voorradig).
Naar KNAR project

Fit tip

Ga shoppen !

Zing uit de oud doos:  ‘waar komt die rotzooi toch vandaan ...’